Ung Pirat Uppsala och framtiden

För inte så länge sen blev jag vald till ordförande för Ung Pirat Uppsala. Jag är otroligt glad över att jag blev vald, det känns väldigt stort och kul och lite läskigt. Tack och lov känner jag att jag har ett underbart stöd från alla håll och kanter. Tack alla som har hjälpt och hjälper mig, ni är guld värda allihopa. Det kommer bli ett spännande år!

Ung Pirat Uppsala har tidigare hamnat lite i skymundan av Piratstundernas framgångar, och det tycker jag är synd. Piratstudenterna är fantastiska på vad de gör, och nu är det dags för Ung Pirat Uppsala att bli minst lika fantastiska på vad vi gör och kommer att göra. Hittills har UPU ordnat fika mot övervakning, brädspelskväll och varit på Birdie. Alla dessa tre saker vi har hunnit med hittills har varit riktigt bra, men jag tror att vi kan göra mycket mer.

I skrivande stund har UPU straxt över 950 medlemmar. Det är väldigt många människor, som alla tror på samma sak och strävar efter ett öppet kunskapssamhälle. Vi i styrelsen måste lyckas aktivera fler av dessa medlemmar, mer än vad vi borde fokusera på att värva fler. Jag planerar att vi ska ta en lite större plats i lokalmedia (insändare och debattartiklar) medverka på lokala arrangemang (t ex kulturnatten) men även ordna sociala och utvecklande aktiviteter såsom fler brädspelskvällar, lite olika föreläsningar och utbildningar, osv. Förslag och rekommendationer mottages gärna.

Jag tror att det är viktigt för hela piratrörelsen att inte luta sig tillbaka nu efter det lyckade valet, utan det är nu vi måste satsa. Satsa på riksdagen. På kommun och landsting. På att bredda våran politik (i viss mån), skriva ner något som motsvarar de etablerade partiernas ideologier samt börja förklara för folk vad vi egentligen tycker. Nu finns vi, nu syns vi, nu tar vi plats. Låt oss göra det på ett vettigt sätt också. Jag tror att vi utan problem kan klara av det här, både på lokal, nationell och internationell nivå. Det gäller bara att vi alla fokuserar och har en stark och bra kommunikation.

Till sist, lite länkkärlek. Hittade en värmande artikel i 
DN. Helt klart läsvärd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback