En bok om krig och fred

Jag har läst boken "En desertörs bekännelse" av Joshua Key och Lawrence Hill. Det är en berättelse om en helt vanlig amerikansk soldat som får nog av kriget i Irak. Det är nog en utav de rakaste, ärligaste och jobbigaste böcker jag nånsin har läst.

Joshua Key berättar om hur han som fattig trebarnsfar tar värvning i armen och blir lovad att han inte ska behöva åka ut i krig. En tid senare blir han trots det ivägskickad till Irak. I boken skriver han om sina upplevelser och reflektioner från kriget, om hur han långsamt bryts ner av alla de omänskliga och hemska saker han får se. Som läsare får man ta del av hans erfarenheter både under och efter kriget. Han berättar om hur dom amerikanska soldaterna misshandlar, torterar och förödmjukar civila irakier.

I början av sin krigstjänstgöring är han övertygad och att USA gör en bra sak i Irak, att alla irakier är terrorister och att kriget snart är slut. Så småningom inser han att irakierna är ett fredligt folk och att kriget är orättvist mot alla de oskyldiga, civila irakierna, som drabbas hårdast. Han längtar desperat hem till sin fru och sina tre barn och står inte längre ut med blodbadet han varje dag får bevittna. En natt blir han utskickad till en nödsituation, där irakierna påståts ha startat en eldstrid. När Joshuas grupp kommer fram till platsen är Joshua den som först blir framskickad från militärbilen för att utvärdera platsen. När han kommer fram ser han tre dödaa, obeväpnade irakiska män utan huvuden som ligger på marken. En bit bort står ett par amerikanska soldater och skriker "fan vilket frispel vi fick!!" medans de sparkar boll med de avhuggna huvudena. Detta är bara en av de fruktansvärda saker han får uppleva, och som slutligen leder till han deserterar. Det beslutet byggs inte på feghet eller lättja, berättar han tydligt i boken. Det är ett krig utan mening eller mål som han helt enkelt inte kan stödja. Det är fel, och därför återvänder han inte tillbaka till Irak från sin permission. När han träffar sin fru och sina barn igen har hans beslut att desertera gjort även dom till flyktingar. Redan när han tog värvning blev han informerad om att "desterta i krigstid innebör avrättning genom arkebusering". Efter månader av kringresande som flyktingar får familjen kontakt med en organisation i Kanada som hjälper desertörer. Hans fru Brandi var då gravid med det fjärde barnet och man bestämmer sig för att chansa. Allt gick väl, och idag åker Joshua Key runt och föreläser i skolor och moskeér i Kanada.

Den här boken fastande verkligen. Det förvånar mig att jag aldrig hört talas om den förut men jag rekommenderar starkt att alla ska läsa den. Jag har alltid förstått att USA var brutala i sin ockupation av Irak, men det känns mer verkligt och påtagligt när man läser om det i den här boken. Jag har blivit djupt berörd och hittar inga ord för vad jag tycker om boken, USA eller Irak. Därimot kan jag säga att alla verkligen borde läsa den här boken.

Victoria Westberg, maj 2008


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0